Conference

Matinal de l'Any Joan Oró a la UB

Place
Aula Magna Enric Casassas, Facultats de Física i Química de la UB

L'any 2023, declarat oficialment Any Joan Oró per la Generalitat de Catalunya, ha estat l'escenari de diverses activitats, xerrades i tallers en homenatge a la figura del bioquímic lleidatà.

Joan Oró i Florensa va cursar estudis de bioquímica a la Universitat de Barcelona i va dedicar la seva carrera a estudiar l'origen de la vida, àmbit en el que va fer contribucions cabdals que han inspirat generacions posteriors de científics.

Les facultats de Química, Biologia i Física de la Universitat de Barcelona ens sumem a la celebració de la figura del cèlebre investigador amb una Matinal de Conferències sobre la seva recerca des de les perspectives de la química, la biologia i la física amb ponents de renom en els diversos àmbits.

PROGRAMA:

Moderador: Xavier Luri (Facultat de Física UB i director de l'ICCUB)

9:30h - Benvinguda Institucional a càrrec de Jordi García (Vicerector de Recerca de la UB)

9:40h - "Joan Oró, el somni de cercar l'origen de la vida" a càrrec de Joan Anton Català (Fundació Joan Oró)
En aquesta conferència reviurem els somnis i motivacions d'un jove Joan Oró que el van dur a la decisió de dedicar la seva, de vida, a l'estudi de l'origen de la vida. També posarem en valor les seves aportacions científiques en aquest àmbit, i també en el de la cerca de vida fora de
la Terra. Finalment, prestarem atenció al que representa la figura d'aquest gran científic, pel que fa a valors fonamentals i aportacions al sistema d'investigació i innovació del nostre país.

9:55h - "Cerca de vida més enllà del sistema solar" a càrrec de Carme Jordi (Facultat de Física, UB, ICCUB-IEEC)
Avui en dia coneixem més de 4000 sistemes planetaris amb configuracions molt diverses i planetes de molts tipus. El repte principal és caracteritzar-los en termes de propietats físiques i descobrir-hi traçadors de vida.

10:25h - "Controvèrsies al voltant del metà a Mart" a càrrec de Andrea Butturini (Facultat de Biologia, UB)
El metà s’allibera o a partir de l’activitat de determinats organismes unicel·lulars (metanògens) o mitjançant processos que no tenen res a veure amb la vida.  En la present conferencia, la seva controvertida detecció a l’atmosfera de Mart, representa el punt de partida per poder; a) indagar si els metanògens terrestres proliferen en ambients que podrien ser similars a algun  ambient de Mart i; b) ubicar on es trobarien aquests ambients potencialment habitables en la superfície/subsuperfície de Mart.

10:55h - "L’origen de l’homoquiralitat biològica" a càrrec de Josep M. Ribó (Facultat de Química, UB)
Encara que no sabem quan i els escenaris abiòtics (no relacionats amb la vida) específics, ja entenem el com i el perquè de la homoquiralitat biològica, o el fet que les biomolècules es trobin en una sola forma enantiomèrica; a) El racemats no són l’estat més estable en processos dissipatius en determinades auto-catalísis enantio-selectives i b) l’asimetria molecular de sistemes supramoleculars representa un avantatge per la creació d’informació.

11:30h - Pausa per al cafè

12h - "La connexió de Joan Oró amb el Montsec" a càrrec de Xavier Palau Molins (Fundació Joan Oró)
Breu resum de la historia d’un somni fet realitat, que va començar l’any 1992 i es va materialitzar els anys 2008 i 2009, quant es van inaugurar l’Observatori i el Parc Astronòmic del Montsec, respectivament. En aquesta història, la figura del professor Joan Oró va ser clau per aconseguir-ho.

12:15h - "Parc Astronòmic del Montsec: Descobrint el millor cel de Catalunya" a càrrec de Xavier Moli Montori (Parc Astronòmic del Montsec - FGC)
La serra del Montsec va ser el lloc escollit per la implantació d’equipaments astronòmics a Catalunya, el motiu principal és el seu excepcional cel, el millor de Catalunya. El Parc Astronòmic del Montsec és l’equipament de divulgació i educació de referència a Catalunya on s’acullen més de 30.000 visitants l’any de tots els perfils, inclosos els estudiants universitaris. Es també un lloc de referència per la recerca i estudi de la qualitat del cel nocturn ja que des d’aquest equipament s’ha construit una metodologia que permet a Catalunya diposar d’eines per monitoritzar la qualitat del cel nocturn.

12:30h - "L'Observatori del Montsec i la recerca amb el Telescopi Joan Oró" a càrrec de Marc Ribó (Observatori del Montsec i Facultat de Física, UB, ICCUB-IEEC)
L'Observatori del Montsec, situat al municipi de Sant Esteve de la Sarga, Lleida, gaudeix d'unes condicions immillorables a Catalunya per fer recerca en Astronomia. En aquesta conferència es farà una presentació general de l'observatori i les seves instal·lacions, així com de la recerca que es duu a terme amb el Telescopi Joan Oró, el més gran de Catalunya.

Matinal de l'Any Joan Oró a la UB